Till det som alltid funnits
-ett musikdramatiskt verk
-ett musikdramatiskt verk
︎ 15, 16, 17, 18 juli 2021
︎ Ställbergs gruva
︎ Biljetter
Speltider
15, 16, 17/7 kl 19:00
18/7 kl 16:00
Föreställningen är ca 2 tim 30 min inkl paus. Ställbergs gruva öppnar en timma innan föreställningens start. Serveringen är öppen innan, under paus och efter föreställningen.
Idé och koncept
Sara Parkman och Eric Sjögren
Kompositörer
Ebo Krdum
Isabell Gustafsson-Ny
Brenda El Rayes
Hampus Norén
Sara Parkman
Musiker
Anna Möller
Sammy Hsia
Vokalister
Maja Kamne
Annie Björkman
Elin Oskarsson
Siri Flensburg
Aktörer
Lisbeth Gustafsson
Simon Ferner
Thyra Lundell
Eva Hanna
Prolog
Anja Bergdahl
Rum
Veine Bartos
Koordination
Alexandra Tveit
Ljus och ljud
Veine Bartos och Peter Widell
Grafisk form
Karin Linderoth
Kök
Emelie Heinlo och Kristin Bergman med team
Produktion
Sara Parman, Eric Sjögren, Carl-Oscar Sjögren och Ställbergs gruva.
Med stöd av Musikverket och Konstnärsnämnden. Akt 2 är ett beställningsverk av Sveriges Radio P2 Live. Föreställningen kommer att spelas in 16e och 17e juli.
Ljusnarsbergsfödde agitatorn Kata Dahlström stred för rätten att existera både själsligt och kroppsligt, politiskt och andligt. Rätten till både bröd och rosor.
Med Katas arbete som klangbotten har Sara Parkman och Eric Sjögren bjudit in fyra kompositörer – Ebo Krdum, Isabell Gustafsson-Ny, Brenda El Rayes och Hampus Norén – för att skapa det musikdramatiska verket Till det som alltid funnits. I akt ett möts kompositörerna och fyra personer med olika erfarenheter av livet från Ljusnarsberg med omnejd – Lisbeth Gustafsson, Simon Ferner, Thyra Lundell och Eva Hanna – kring frågor om hur tillvaron rör sig i spiraler och labyrinter, om att varsamt uppmärksamma skiftningarna i naturen och att organisera sig för det gemensamma. Att vara en förvaltare till det som alltid funnits. I akt två, som komponeras av Sara Parkman, rör sig musiken ut i det transcendenta, till mystiken och varandet i det gemensamma. En ökenvandring kantad av längtan efter det osagda.
Sara Parkman är folkmusiker och tonsättare. Under det senaste decenniet har hon gjort stort avtryck i den svenska musikscenen som en förnyare av vad folkmusik kan vara, och blev med albumet Vesper både grammisnominerad och mottagare av Dagens Nyheters Kulturpris 2020. Hon skapar musik utifrån ett tydligt arv från jorden, orden, himlen och musik som traderats genom generationer av liv. Sara Parkan är en del av skivbolaget Supertraditional records.
Eric Sjögren är konstnär och ljuddesiner från Bergslagen. Han är en av initiativtagarna till verksamheten vid Ställbergs gruva och arbetar med drivandet och det konstnärliga innehållet sedan starten 2012. Med en examen i ljuddesign (Stockholms Konstnärliga Högskola) har Eric arbetat som frilansande kompositör och ljuddesigner och har med tiden kommit att vara verksam inom andra fält som curatoriell praktik och regi. Utöver arbetet med Ställbergs gruva och Till det som alltid funnits är Eric aktuell med verket IT TAKES A VILLAGE på Accelerator konsthall (Sthlm) tillsammans med Linn Hilda Lamberg.
Brenda El Rayes är mångsysslare från bergen i Libanon. Producent, kompositör och ljudtekniker. Hon skapar ljud utifrån sina känslor och erfarenheter. Alla har ett ljudspråk och Brenda försöker hitta sitt som är djupt rotat i ortodoxt kyrklig arabisk musik blandat med sina västerländska musikimpulser.
Hampus Norén är kompositör, ljuddesigner och producent utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Sedan examen har han skrivit musik för en mängd teaterprojekt, dokumentärfilmer och dansföreställningar. Utöver att vara en flitigt anlitad kompositör är han verksam som musikproducent inom de svenska samtida avant gardet med succeér tillsammans med både Sara Parkman och Shida Shahabi på sin meritlista. Vid sidan av den egna verksamheten är Hampus en drivande del i skivbolaget Supertraditional records.
Ebo Krdum är musiker, pedagog, skådspelare, aktivist och låtskrivare. Han föddes 1987, som det näst-sista barnet av åtta syskon. Ebo växte upp i Darfur, i västra delen av Sudan, där hans familj bor kvar än idag. Han kom till Sverige i slutet av 2010, som flykting och sökte asyl efter att varit tvungen att lämna sitt hemland p.g.a sin politiska aktivism och anknytning till oppositionsrörelsen som ledde revolutionen mot den före detta regimen i Sudan.
Han är självlärd musiker och har alltid varit intresserad av att jobba med konstnärliga, kulturella, revolutionära och sociala frågor. I hans hemland Darfur/Sudan har han jobbat mycket med ungdomar, kvinnor och barn under krigssituationer på olika interna flyktingläger, men även ute i de stabila samhällena genom olika internationella organisationer och FN:s organ.
Ebo har under 2021 släppt två hyllade singlar via skivbolaget Supertraditional och är till hösten aktuell med sitt debutalbum, utöver musiken arbetar också Ebo som barnskötare och musikpedagog.
Isabell Gustafsson-Ny är pianist och kompositör, uppväxt i Gagnef. Hon är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och framför allt verksam inom fältet för jazz och improvisation. Isabell släppte våren 2020 skivan Rotsystem på PACAYA records – ett verk bestående av musik, text och bild som undersöker begreppet hem. Under våren har hon jobbat med projektet Lyssnande blick, seende öra tillsammans med konstnären Johanna Hästö. I projektet undersöker de improvisation och språk med utgångspunkt i Simone Weils tankar om uppmärksamhet.
Med stöd av
Med Katas arbete som klangbotten har Sara Parkman och Eric Sjögren bjudit in fyra kompositörer – Ebo Krdum, Isabell Gustafsson-Ny, Brenda El Rayes och Hampus Norén – för att skapa det musikdramatiska verket Till det som alltid funnits. I akt ett möts kompositörerna och fyra personer med olika erfarenheter av livet från Ljusnarsberg med omnejd – Lisbeth Gustafsson, Simon Ferner, Thyra Lundell och Eva Hanna – kring frågor om hur tillvaron rör sig i spiraler och labyrinter, om att varsamt uppmärksamma skiftningarna i naturen och att organisera sig för det gemensamma. Att vara en förvaltare till det som alltid funnits. I akt två, som komponeras av Sara Parkman, rör sig musiken ut i det transcendenta, till mystiken och varandet i det gemensamma. En ökenvandring kantad av längtan efter det osagda.
Sara Parkman är folkmusiker och tonsättare. Under det senaste decenniet har hon gjort stort avtryck i den svenska musikscenen som en förnyare av vad folkmusik kan vara, och blev med albumet Vesper både grammisnominerad och mottagare av Dagens Nyheters Kulturpris 2020. Hon skapar musik utifrån ett tydligt arv från jorden, orden, himlen och musik som traderats genom generationer av liv. Sara Parkan är en del av skivbolaget Supertraditional records.
Eric Sjögren är konstnär och ljuddesiner från Bergslagen. Han är en av initiativtagarna till verksamheten vid Ställbergs gruva och arbetar med drivandet och det konstnärliga innehållet sedan starten 2012. Med en examen i ljuddesign (Stockholms Konstnärliga Högskola) har Eric arbetat som frilansande kompositör och ljuddesigner och har med tiden kommit att vara verksam inom andra fält som curatoriell praktik och regi. Utöver arbetet med Ställbergs gruva och Till det som alltid funnits är Eric aktuell med verket IT TAKES A VILLAGE på Accelerator konsthall (Sthlm) tillsammans med Linn Hilda Lamberg.
Brenda El Rayes är mångsysslare från bergen i Libanon. Producent, kompositör och ljudtekniker. Hon skapar ljud utifrån sina känslor och erfarenheter. Alla har ett ljudspråk och Brenda försöker hitta sitt som är djupt rotat i ortodoxt kyrklig arabisk musik blandat med sina västerländska musikimpulser.
Hampus Norén är kompositör, ljuddesigner och producent utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Sedan examen har han skrivit musik för en mängd teaterprojekt, dokumentärfilmer och dansföreställningar. Utöver att vara en flitigt anlitad kompositör är han verksam som musikproducent inom de svenska samtida avant gardet med succeér tillsammans med både Sara Parkman och Shida Shahabi på sin meritlista. Vid sidan av den egna verksamheten är Hampus en drivande del i skivbolaget Supertraditional records.
Ebo Krdum är musiker, pedagog, skådspelare, aktivist och låtskrivare. Han föddes 1987, som det näst-sista barnet av åtta syskon. Ebo växte upp i Darfur, i västra delen av Sudan, där hans familj bor kvar än idag. Han kom till Sverige i slutet av 2010, som flykting och sökte asyl efter att varit tvungen att lämna sitt hemland p.g.a sin politiska aktivism och anknytning till oppositionsrörelsen som ledde revolutionen mot den före detta regimen i Sudan.
Han är självlärd musiker och har alltid varit intresserad av att jobba med konstnärliga, kulturella, revolutionära och sociala frågor. I hans hemland Darfur/Sudan har han jobbat mycket med ungdomar, kvinnor och barn under krigssituationer på olika interna flyktingläger, men även ute i de stabila samhällena genom olika internationella organisationer och FN:s organ.
Ebo har under 2021 släppt två hyllade singlar via skivbolaget Supertraditional och är till hösten aktuell med sitt debutalbum, utöver musiken arbetar också Ebo som barnskötare och musikpedagog.
Isabell Gustafsson-Ny är pianist och kompositör, uppväxt i Gagnef. Hon är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och framför allt verksam inom fältet för jazz och improvisation. Isabell släppte våren 2020 skivan Rotsystem på PACAYA records – ett verk bestående av musik, text och bild som undersöker begreppet hem. Under våren har hon jobbat med projektet Lyssnande blick, seende öra tillsammans med konstnären Johanna Hästö. I projektet undersöker de improvisation och språk med utgångspunkt i Simone Weils tankar om uppmärksamhet.
Med stöd av